Rainer Fetting i porcelana

Fenomen marki Rosenthal to nie tylko niezwykła dbałość o jakość produktu i szacunek dla tradycji, ale także poszukiwania nowych form wyrazu. Każdego roku na targach we Frankfurcie nad Menem prezentowane są (i poddawane surowej ocenie fachowców oraz szerokiej publiczności!) efekty pracy wielu artystów zapraszanych do współpracy. W swych eksperymentach Rosenthal nie ogranicza się do sprawdzonych i utartych ścieżek, ale zwraca się do twórców od „pop artu” aż do „młodych dzikich”.

Czasami są to zaskakujące i niezmiernie ciekawe efekty, jak w przypadku projektów realizowanych przez Rainera Fettinga. Ten utalentowany przedstawiciel niemieckiego ekspresjonizmu (ur. 1949) nie odwołuje się do przeszłości, jest odważny, prowokujący, czasami nawet bulwersujący. Z pewnością jego artystyczne poszukiwania są bardzo odległe od oczekiwań kolekcjonerów sztuki klasycznej, ale zgodne są z credo Philipa Rosenthala: „…żyć ze sztuką”. Rainer Fetting, z wykształcenia stolarz sporadycznie pracujący przy budowie scenografii teatralnych, budował swą pozycję w berlińskiej awangardzie stopniowo. Dzięki funduszom pozyskanym od fundacji wspierającej młodych artystów miał szansę spędzić pewien czas w USA, co sprawiło, że jego prace nabrały dynamiki, a kolory wyrazistości i nasycenia.

Pod koniec lat 80-tych XX wieku zajął się rzeźbą, a do najbardziej znanych jego prac z brązu należy „Willy Brandt”, obiekt znajdujący się niegdyś w siedzibie SPD w Bonn, a dzisiaj w Berlinie. Dla firmy Rosenthal Rainer Fetting stworzył w 1997 „Pelikana” z białej porcelany, fascynujący obiekt z materiału, który stanowił nie lada wyzwanie zarówno dla projektanta, jak i producenta. „Pelikan” to również serwis do kawy, tym razem w agresywnych kolorach naniesionych przez Fettinga na porcelanę wg projektu Mario Belliniego – prawdziwy rarytas poszukiwany przez kolekcjonerów, bo powstał w limitowanej serii zaledwie 99 egzemplarzy. Przed dwudziestoma laty firma Rosenthal z okazji jubileuszu Bauhausu zaprosiła 12 wybitnych artystów do zaprojektowania dekoracji legendarnego dzbanka do herbaty wg projektu prof. Waltera Gropiusa. Wśród nich znalazł się również Rainer Fetting, który zaproponował wielobarwną „Fatamorganę” – dzbanek wykonany w ilości 99 sztuk.

One Comment on “Rainer Fetting i porcelana

  1. Tym razem zacznę od wyrażenia swojego żalu – niestety. Wiele tzw. perełek z białego złota z reprodukcjami min. takich artystów jak Rainer Fetting – powstaje w limitowanych seriach i to w dodatku „aż” w 99 egzemplarzach. Na przykład taki dzbanek do herbaty projektu prof.Walter’a Gropius’a z magiczną wręcz „Fatamorganą” wspomnianego wyżej Rainer’a Fetting’a – ekspresja koloru zaklęta w doskonałą formę użytkową – jest już praktycznie nie do zdobycia. . . I dla pasjonatów takich jak ja, którzy nie wstydzą się faktu, że czasem zbierają środki materialne na nabycie takiego egzemplarza – pozostaje tylko wersja cyfrowa skopiowanego zdjęcia ze strony blogu np. takiego jak rosenthalblog.com. Ale cóż. Na tym chyba polega bajkowy czar i urok takich unikatów – że nie są one dostępne dla każdego marzyciela . 😉 . Pozdrawiam serdecznie. Marek z Torunia.

Komentarze

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s