Fritz Heidenreich i poszukiwanie nowoczesnej formy

W nurtach Amazonki i Orinoko pojawiają się egzotyczne skalary – łatwo rozpoznawalne ryby o charakterystycznych płetwach przypominających kształtem żagiel. Właśnie dlatego nazywa się je „żaglowcami”, choć w literaturze pojawia się  też ich inna ich nazwa – „ryby księżycowe”. Pobudziły one wyobraźnię Fritza Heidenreicha, dzięki czemu powstała jedna z najciekawszych figur porcelanowych „Skalary”, która w 1937 roku zapewniła mu Grand Prix na Światowej Wystawie w Paryżu. Fritz Heidenreich (zm. 1966 r.) był  cenionym niemieckim rzeźbiarzem, który przez niemalże 40 lat pełnił funkcję dyrektora artystycznego w manufakturze Rosenthal.
ryby.jpg
Był autorem wielu projektów przedstawiających zwierzęta, ryby i owady w ich naturalnym środowisku, a misternie wykonane i ręcznie malowane porcelanowe figury Heidenreicha cieszyły się wielkim uznaniem i powodzeniem.
ptaki2
Pewnego dnia jednak, ku zdumieniu wielbicieli jego talentu, w tym barwnym zwierzęcym i roślinnym otoczeniu pojawiła się „Brzemienna Luiza”, zaskakująco odmienna od wszystkich jego wcześniejszych projektów. Ten niewysoki wazonik na orchidee przypomina sylwetkę ciężarnej kobiety, a dzięki asymetrycznemu kształtowi uważa się go za pierwszy tego rodzaju przedmiot w historii sztuki użytkowej!
_MG_8962
Zmęczonemu przebywaniem wśród akwariów z rybkami i klatek z papugami Heidenreichowi „Brzemienna Luiza” zapewniła sławę, a firmie Rosenthal niespodziewane zyski – przez wiele lat była bowiem najczęściej sprzedawanym porcelanowym wazonem. Zaprojektowany w podobnej konwencji inny wazon nazwany został „wazonem o 7 twarzach”. Jego dekoracji podjął się wybitny francuski poeta i malarz, wszechstronnie utalentowany Jean Cocteau.
coc
Dzięki niemu na gładkich białych powierzchniach wazonu o nieregularnej formie pojawiła się malowana zdecydowaną kreską twarz legendy francuskiego kina, Jeana Marais, wiernego przyjaciela poety. Fritz Heidenreich  przez ostatnich 15 lat pracy w manufakturze Rosenthal pełnił w niej  funkcję dyrektora artystycznego. Jego metamorfoza z całą pewnością zainspirowała Philipa Rosenthala jr., który był przedsiębiorcą o niebywałym instynkcie handlowym. Rynkowy sukces „Brzemiennej Luizy” przesądził prawdopodobnie o decyzji stworzenia działu Studio-Line, który dzięki współpracy z najwybitniejszymi współczesnymi artystami odmienił wizerunek marki Rosenthal.

Komentarze

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s